ABT blog

A

Cégkapu NYITVA – elindult az online regisztrációs felület

Megjelent: 2017. július 6. | Témakör: Adózás , Üzlet

Július első munkanapjától elérhető a cegkapu.gov.hu internetes oldal, ahol a gazdálkodó szervezetek eleget tudnak tenni cégkapu regisztrációs kötelezettségüknek.

Ahogy korábbi bejegyzésünkben jeleztük, a cégtörvény módosítása következtében a már létező gazdálkodó szervezeteknek 2017. augusztus 30-ig kell regisztrálniuk a cég hivatalos elérhetőségét.

Mostani írásunkban a regisztrációval kapcsolatban kívánunk segítséget nyújtani.

Mielőtt hozzákezdenénk, javasoljuk figyelembe venni, illetve előkészíteni a következőket:

  • Az úgynevezett teljesen automatikus regisztrációt csak a cégnyilvántartásban szereplő cég esetében és a cégképviselő saját nevében lehet elvégezni
  • Egyéb esetekben (egyéb cégforma, nem a képviselő végzi a regisztrációt, együttes cégképviselet esetén) is lehetőség van online regisztrációra, de ekkor további adatok megadása szükséges, valamint dokumentumokat (szervezet hatósági nyilvántartásban való szerepeltetését igazoló okirat; képviseletet igazoló okirat, meghatalmazás) is csatolni kell
  • A regisztrációt végző személynek az ügyfélkapus, részleges kódú telefonos, vagy az új típusú elektronikus személyazonosító igazolványok egyikével azonosítani szükséges magát
  • Érdemes létrehozni egy külön cégkapus e-mail címet, melyet hivatalos elektronikus elérhetőségként fogunk regisztrálni (természetesen az ide érkező leveleket igény esetén átirányíthatjuk a saját postafiókunkba is a későbbiekben)
  • Szükség lesz a képviselt cég adószámára is
  • Regisztrációt végzőként mi magunk leszünk a cégkapu megbízottak, vagy más személyt adunk meg erre a pozícióra (utóbbi esetben annak a személynek is rendelkeznie kell az elektronikus azonosítási módok valamelyikével)

Az előzőek birtokában a regisztráció viszonylag gyorsan és egyszerűen elvégezhető, melyről az érkeztető igazolás rögtön meg is érkezik. Arról jelenleg még nincs tapasztalatunk, hogy a kérelem feldolgozása mennyi időt vesz igénybe.

Összefoglalásként megállapíthatjuk, hogy cégkapu regisztrációs kötelezettségünknek úgy tudunk a legegyszerűbben eleget tenni, ha rendelkezünk valamilyen típusú elektronikus azonosítási formával és a cégnyilvántartásban szereplő gazdálkodó szervezetünket a cég képviseletére jogosultként regisztráljuk.

Fenti feladataink elvégzésére nyitva álló határidő tehát 2017. augusztus 30.

Hozzászólások

  1. “A regisztrációt végző személynek az ügyfélkapus, részleges kódú telefonos, vagy….azonositással kell rendelkezni. ” Ez pontosan mit jelent? A sima ügyfélkapus belépés ezek szerint nem elég indulásnak?
  2. Tisztelt Kérdező!

    A felsorolt azonosítók közül legalább az egyik típusúval kell rendelkeznie a regisztrációt végző személynek, így az ügyfélkapus hozzáférés megfelelő a regisztrációhoz.

    Üdvözlettel,
    Fehér Balázs
  3. Tisztelt Fehér Balázs,
    Cégünkben több önálló cégképviselettel rendelkező képviselő van. Minden önálló képviselettel rendelkező személynek kell regisztálni, vagy csak egynek?
    Ha csak egynek, akkor hogy tud a másik cégképviselő a cég ügyében önállóan eljárni? (a bejövő email értesítéseket megoldjuk egy automatikus továbbküldéssel, de az email küldés, cégkapus intézkedés nem tiszta)

    Illetve hogy tud a cégképviselettel nem rendelkező, de a tevékenységre megbízott könyvelő bekapcsolódni a cégkapuba? (ha adóbevallások is cégkapun keresztül történnének, akkor szükség lesz rá is)
    üdv
    1. Kedves Viktor,

      a cégkapu regisztrációt a vállalkozás nevében egy erre felhatalmazott természetes személynek szükséges elvégeznie, akinek nem feltétlenül kell cégképviseleti jogosultsággal rendelkezni. De természetesen a legegyszerűbb mód, ha a regisztrációt maga a képviselő végzi.
      A regisztráció során egy cégkapu megbízottat lehet csak megadni, aki a cégkapu kezelésére jogosult. Viszont a cégkapu megbízott a gazdálkodó szervezet nevében eljárni jogosult további személyeket is rögzíthet cégkapu ügyintézőként.

      Előzőek alapján javasoljuk, hogy valamelyik cégképviseleti jogosultsággal rendelkező természetes személy végezze el a regisztrációt és ezt követően cégkapu megbízotti minőségében vegye fel a további cégképviselőket, valamint a könyvelőt cégkapu ügyintézőként. Így minden említett személy részére lehetővé válik a cégkapus elérhetőség kezelése.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  4. Tisztelt Fehér Balázs!

    Nekem ma sikerült regisztrálnom.
    A kérdés ezek után, hogyan kell bejelentkezni az RNY rendszerbe?

    Köszönettel
    Somogyi Anna
    1. Kedves Somogyi Anna,

      jelenleg csak a regisztrációs felület működik, a Rendelkezési Nyilvántartás kiterjesztése a cégek részére információink szerint fejlesztés alatt áll.

      A regisztrációval Ön teljesítette a törvény által előírt kötelezettségét, így egyelőre további teendője nincs.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  5. Tisztelt Fehér Balázs Úr!

    Nem a cég képviselőjeként, hanem meghatalmazottként kellene elvégeznem egy Zrt. regisztrációját. Jól értelmezem, hogy első lépésként az iFORM űrlapkitöltőt kell kitöltenem, pdf formában csatolva a vezérigazgató által adott meghatalmazást? Szükséges egyéb más iratot csatolnom?

    Olvastam arról, hogy ügytípusonként lehetne a cégkapu-ügyintézőknek jogosítványt adni a hozzáféréshez. Ezt a regisztráció során kellene megtenni?

    Köszönettel,
    dr. Doroszlay Mónika
    1. Kedves Mónika,

      igen, meghatalmazottként az űrlapkitöltő alkalmazás segítségével tudja elvégezni a cégkapu regisztrációt.
      A meghatalmazáson kívül csatolni kell a részvénytársaság cégkivonatát, valamint a cégképviseletre jogosult személy aláírási címpéldányát is. Ezen dokumentumok alapján válik ellenőrizhetővé, hogy a meghatalmazást a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult személy adta.

      Az ügytípusonkénti jogosultságok megadására a tárhely szolgáltatás elindulását követően (várhatóan 2017. december 1-től) lesz majd lehetőség, a regisztráció során még nem.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  6. Kedves Fehér Balázs!

    Kérem válaszát arra vonatkozóan, hogy a társasházaknak kell-e cégkaput nyitni?

    Ha igen, akkor több társasház számára elegendő-e egy cégkapu és milyen dokumentumot kell csatolni a közös képviselő képviseleti jogosultságának igazolására.
    1. Kedves Csaba,

      a cégkapu nyitásra kötelezettek körében a társasház külön nem kerül nevesítésre. Tekintettel azonban arra, hogy igen széles kört érint a kötelezettség, melyben többek között a lakásszövetkezetek is megtalálhatóak, próbáltam további információt szerezni a Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül. Sajnos csak annyit tudtak javasolni, hogy írjam meg a kérdésemet az ekozig@1818.hu címre.
      Előbbiek alapján kérem, hogy a fenti kérdését szíveskedjen elküldeni az említett e-mail címre.
      Természetesen amennyiben időközben további részletek derülnek ki, jelentkezni fogok.

      Köszönöm a megértését.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  7. Kedves Fehér Balázs !

    Az egyéb szervezeteknek (pl.: alapítványok, egyesületek, nonprofit szervezetek, stb) részére szintén kötelező a cégkapu ?
    Üdvözlettel:
    Németh András
    1. Kedves András,

      Az elektronikus ügyintézésről szóló törvény értelmében minden gazdálkodó szervezetnek kötelessége bejelenteni az elektronikus kapcsolattartásra szóló elérhetőségét.
      Az említett jogszabály gazdálkodó szervezet alatt alapvetően a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott szervezetet érti, melybe az Ön által felsorolt egyéb szervezetek is beletartoznak, így számukra is kötelező a cégkapu regisztráció.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  8. Kedves Balázs,

    Köszönöm a válaszát, de nem véletlenül tettem fel a kérdést. Az alapítványoknál, egyesületeknél gyakran változhatnak az elnökök, miközben aki a tényleges munkát végzi (pl. könyvelő, vagy ügyvezető), nem. Az elnökök közül soknak még számítógépe sincs, nemhogy ügyfélkapuja. Lehet-e, kell-e személyesen ügyfélkaput nyitni a számukra (esetleg meghatalmazással), kell-e személyes e-mail címet csinálni a számukra, vagy bármilyen élő e-mail cím megfelel.
    Még egy látszólag az előzőekkel nem összefüggő kérdés: az ügyfélkapus rendszer, amelyen a könyvelők a bevallásokat benyújtják, megszűnik, újra értelmeződik ?
    Előre is köszönöm a segítséget !
    Üdv: Németh András
    1. Kedves András,

      a cégkapu regisztrációt nem feltétlenül az elnököknek kell elvégezni, lehetőség van arra, hogy meghatalmazzanak olyan természetes személyt (mondjuk a könyvelőt), aki rendelkezik ügyfélkapus elérhetőséggel. Ebben az esetben a meghatalmazott elvégzi a regisztrációt a szervezet nevében. A regisztráció során meg kell adni, hogy ki lesz a cégkapu-megbízott, aki a gazdálkodó szerv cégkapujának kezelésére jogosult. Fontos, hogy neki is rendelkezni kell valamilyen típusú elektronikus azonosítási móddal. E-mail címként olyan elektronikus levélcímet célszerű megadni, amelyre a cégkapus tárhelyre érkező küldeményekről értesítés küldhető, erre megfelelő bármilyen élő cím.

      Az ügyfélkapus rendszer továbbra is fennmarad, a cégkapu tárhely létrejöttével azonban fokozatosan szétválik a magánszemélyek és gazdálkodó szervezetek elektronikus informácó áramlása. Várhatóan az adóhatóság úttörő lesz a cégkapun keresztüli kommunikációban, így előrevetíthető, hogy a bevallás beküldések is az új platformon történnek majd. Utóbbiakkal kapcsolatban azonban konkrétumok még nem ismertek.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  9. Tisztelt Fehér Balázs!

    Cégünknél együttes aláírási joga van két vezetőnek. Mindketten rendelkeznek ügyfélkapus hozzáféréssel. Kérdésem hogy ebben az esetben is úgy kell-e eljárni hogy az egyik képviselő a másikat meghatalmazza? Vagy van valami más mód is erre?
    Válaszát előre is köszönöm.
    Üdv: Mária
    1. Kedves Mária,

      az Ön által leírt esetben az alábbiakat javaslom:
      Az egyik cégképviselő elvégzi a saját nevében a cégkapu regisztrációt úgy, hogy saját magát jelöli ki cégkapu-megbízottnak. Ezt követően kap egy felfüggesztett állapotú sikeres regisztrációról szóló értesítést.
      A másik cégképviselőnek ugyanúgy be kell jelentkeznie a regisztrációs felületre és meg kell adnia a szükséges adatokat. A cégkapu-megbízott adatai ekkor már megjelennek az előző regisztráció alapján. Itt azonban megjelenik egy pótlólagos választási lehetőség, mellyel a másik cégképviselő jóváhagyhatja vagy elutasíthatja ez előző cégképviselő általi regisztrációt.
      Jóváhagyás esetén létrejön a sikeres cégkapu regisztráció.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  10. Tisztelt Fehér Balázs!

    A Magyarországon gazdasági céllal nem letelepedett, de áfatörvény hatálya alá tartozó cégeknek is kötelező a cégkapu regisztráció?
    Válaszát előre is köszönöm.
    1. Kedves Madarász Judit!

      Az elektronikus ügyintézésről szóló törvényben meghatározott cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezetek körébe értelmezésem szerint nem tartoznak bele az Ön által említett ú.n. ÁFA regisztráltak.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  11. Egyéb esetekben (egyéb cégforma, nem a képviselő végzi a regisztrációt, együttes cégképviselet esetén) is lehetőség van online regisztrációra, de ekkor további adatok megadása szükséges, valamint …….
    dokumentumokat is csatolni kell

    Pontosan milyen okiratokra van szükség?

    A cég könyvelését egyéni vállalkozásban végzem.
    Mit kell csatolnom?

    szervezet hatósági nyilvántartásban való szerepeltetését igazoló okirat :
    Melyik szervezet? A képviselt cég Társasági szerződését, vagy a Cégbírósági végzést, vagy az én vállalkozásom Egyéni vállalkozói nyilvántartásban való szereplését igazoló okmányt?

    képviseletet igazoló okirat, meghatalmazás
    =? régi XXT180, EGYKE, vagy elég egy mostani meghatalmazás?
    1. Kedves Ligeti Károlyné!

      Amennyiben Ön meghatalmazottként végzi az adott szervezet cégkapu regisztrációját, akkor a képviselt cégre vonatkozóan kell csatolni a hatósági nyilvántartásban szereplő okiratot, mely például Kft. esetében a cégkivonat.

      A képviseletet igazoló okirat alatt meghatalmazás esetén a regisztrálandó szervezet képviseletére jogosult(ak) aláírási címpéldányát kell érteni, mely igazolja a meghatalmazó valódiságát.
      A cégkapu regisztrációhoz egy külön erre a feladatra szóló meghatalmazás szükséges.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
  12. Kedves Fehér Balázs!

    Esetleg tud abban segíteni, hogy amennyiben a regisztráció nem sikerül, a hibakód szerint a képviselő adatát nem tudják ellenőrizni (alapítvány, kuratóriumi elnök, a bejegyző végzésen is rajta van, önálló a képviseleti joga) mit lehet tenni? A súgó szerint az iForm űrlapkitöltőn keresztül kell regisztrálni, amennyiben az online regisztráció nem sikerül, de azt nem találom…
    Köszönöm válaszát.
    Üdvözlettel:
    Heuer Orsolya
    1. Kedves Orsolya,

      az online regisztrációs felületre belépve az általános szerződési feltételek elfogadását követően az „EGYÉB GAZDÁLKODÓ SZERVEZET” gombra kattintva elindul az iForm űrlapkitöltő alkalmazás.

      Az adatok kitöltése után a VI. pontban nyílik lehetőség azon dokumentumok csatolására, melyek alapján többek között a képviseleti jogosultságot is ellenőrizni tudja majd az ügyintéző.

      Mivel ez nem az automatikus regisztrációs mód, ezért a regisztráció véglegesítésére várni kell, de a folyamatról üzenetek formájában tájékoztatni fogja a rendszer.

      További kérdés esetén szívesen állok rendelkezésre.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs
      1. Kedves Fehér Balázs!
        Időközben rájöttem, hogy mi a probléma. Már korábban is az Egyéb gazdálkodó szervezetre klikkeltem, és ezzel átirányított az iForm felületre, de korábban, egy köztestület esetében ment a regisztráció. Ekkor is ellenőrzi elektronikusan az adatokat, a képviseletre vonatkozó adatokat például szerintem a Civil szervezetek névjegyzéke alapján. Az alapítvány esetében a hibakód azt írta:
        “Tájékoztatjuk, hogy a III/1. blokk szerinti képviseletre jogosult személy ellenőrzése során a következő hibát kaptuk vissza: E0003 A kért adat nem található.
        Kérjük, próbálja meg újra.
        Hibakód: CK2120
        Időpont: 2017.09.19 15:09:44
        Hibaazonosító: 4a592ab7-2e7f-4b76-bf37-8fdfde4a91dd#ceguf4”

        Ellenőriztem a Civil nyilvántartást, és abban valóban nem került rögzítésre a bíróság által, hogy a képviselet önálló, a képviselő neve viszont benne van. Elképzelhető, hogy ez lenne a hiba? Viszont nem tudok továbblépni, nem tudom, hogy lehetne kezdeményezni ezt a cégkapu-regisztrációt más módon. Nagyon köszönöm a segítségét.

        Üdvözlettel:
        Heuer Orsolya
        1. Kedves Orsolya,

          a képviseletre jogosultak adatát nem a Civil szervezetek névjegyzékével veti össze a rendszer, azt majd a későbbiekben egy ügyintéző végzi.

          A személyes adatok központi nyilvántartásából veszi a program az információkat, így karakterpontosságú egyezőség szükséges a személyi igazolványban és lakcímkártyán lévő adatok, valamint a regisztrációs során megadott adatok esetében. Olyan apróság is számíthat pl., hogy a születési helynél adunk-e meg kerületet.

          Ha a hiba ezt követően is fennáll, akkor Kormányablaknál lehet személyes adategyeztetést kezdeményezni. És ha már személyesen felkeressük ezt az intézményt, akkor célszerű a cégkapu regisztrációt is ott elvégezni, mert a felületen hibaüzenettel nem megy tovább a folyamat.

          Üdvözlettel,
          Fehér Balázs
          1. Kedves Fehér Balázs!
            Nagyon köszönöm, ez volt az oka – Miskolc I. a lakcím, és ezt nem írtam be…
            Örök hála.
            Üdvözlettel:
            Heuer Orsolya
    1. Kedves Schéll Andrásné,

      az ígéretek szerint 2017. december 1-től lesz elérhető a cégkapu szolgáltatás.
      Feltételezhetően azon a felületen lehetőség lesz majd a cégkapuhoz kapcsolódó e-mail cím megváltoztatására is.

      Üdvözlettel,
      Fehér Balázs

Hozzászólna? Elmondaná véleményét? Várjuk kommentjét.

  • A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező
  • E-mail címét nem tesszük közzé
  • Bejegyzésre érkező hozzászólások moderálására az ABT Treuhand csoport a jogot fenntartja, a megjelenéshez kérjük türelmét

Hozzászólna? Elmondaná véleményét? Várjuk kommentjét.

  • A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező
  • E-mail címét nem tesszük közzé
  • Bejegyzésre érkező hozzászólások moderálására az ABT Treuhand csoport a jogot fenntartja, a megjelenéshez kérjük türelmét