Tisztelt Ügyfeleink! Tisztelt Olvasóink!
A közelmúltban több új információ is napvilágot látott az online számlázás 2018. július 1-től várható bevezetésével kapcsolatban, jelen hírlevelünkben összefoglaljuk az adatszolgáltatás bevezetésével kapcsolatos tudnivalókat.
Tervezet a 23/2014. NGM rendelet módosításáról
A tervezet alapján az alábbiak szerint változik a rendelet:
- A számlázó programnak a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat Áfa törvény szerinti kötelező adattartalmát, azonnal, de legfeljebb 24 órán belül, elektronikus úton továbbítania kell a NAV részére, ha a számla adótartalma a 100.000 Ft-ot meghaladja.
- Az adatszolgáltatás adózói regisztrációt követően kezdhető meg, amely magában foglalja az adatszolgáltató végpont és számlázó program regisztrálását is.
- Ha a számla kiállításakor az adatszolgáltatás technikai okok miatt nem teljesíthető, akkor az adatszolgáltatást az üzemzavar megszűnését követő 24 órán belül kell a NAV részére továbbítani.
- a rendelet a 4. számú mellékletében tartalmazza az adatszolgáltatás sémaállományát.
Gyakorlati információk
A gyakorlatban a számlázó programnak ki kell válogatnia az alábbi feltételeknek megfelelő számlákat:
- számla, vagy számlával egy tekintet alá eső bizonylat
- magyar adóalany vevő
- min. 100 ezer Ft áthárított áfa
- vagy olyan bizonylat, ami az előbbi feltételeknek megfelelő bizonylatot korrigálja
A számlázóprogramnak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a fenti feltételeknek megfelelő számlák meghatározott adattartalmát automatikusan, emberi beavatkozás nélkül továbbítsa az adóhatóság részére, így a napi munka során nem jelent majd plusz feladatot az adatszolgáltatás teljesítése.
Az online számlázás bevezetése hosszú távon csökkenti az adminisztratív terheket, mert kiváltja a belföldi összesítő jelentést a kimenő számlákra vonatkozóan és a számlázó program bejelentési kötelezettséget.
Bevezetés fázisai
A bevezetés 3 lépésben történik, melyből az első két fázis a tesztelést szolgálja.
1. fázis - 2017. július 1-2017. december 31-ig
A szoftverfejlesztőknek lehetőségük van az XML állományok sémának való megfelelését ellenőrizni a ún. KOBAK rendszerben. A KOBAK rendszer a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ linken jelenleg is elérhető, használatához előzetes regisztráció szükséges. A használat feltétele egy fix IP cím.
2. fázis 2018. január 1-től – 2018. június 30-ig
A tervek szerint lehetőség lesz arra, hogy a tesztelést ne egyedi adatfájl feltöltsével, hanem a számlázóprogram adatszolgáltatásán keresztül teszteljék a fejelsztők. A beérkezett adatszolgáltatások még nem váltják ki a belföldi összesítő jelentéseket, azokat 2018. június 30-ig mindenképp be kell nyújtani, akkor is, ha már működik az adatszolgáltatás.
3. fázis 2018. július 1-től
Ezzel az időponttal fog változni az adaszolgáltatás összeghatára 100.000 Ft-ra, ekkor lép életbe az elektronikus adatszolgáltatási kötelezettség. 2018. július 1. után minden beérkezett adat érvényes adatszolgáltatásnak számít.
Cégünk megkezdte a saját számlázási rendszerének tesztelését, amely révén tapasztalatokat igyekszünk gyűjteni. Ezeket a tapasztalatokat olvasóinkkal is meg fogjuk osztani az abt.hu/hu/blog honlapunkon.
Fentiekkel kapcsolatos kérdés esetén készséggel állunk rendelkezésükre.
Üdvözlettel:
ABT Treuhand csoport