ABT blog

A

Kockázatos lehet a felmondást e-mailben elküldeni

A munka törvénykönyvében utalás történik a felmondás közlésének egy szokatlan formájára, az elektronikus úton történő elküldésre.  A mai modern, mindent gyorsan, lehetőleg elektronikusan megoldó világunkban felmerülhet az igény erre a formára, de  szeretnénk kiemelni, hogy lehetőség szerint NE használják ezt a módszert, mert utólag sok kockázattal, bonyodalommal járhat.  

Emlékeztetőül összefoglaljuk, milyen  törvény adta lehetőségek állnak rendelkezésre a felmondás közléséhez:

  • személyes átadás
  • postai úton történő megküldés,
  • és végül a kakukktojás: a felmondás elektronikus úton (pl. e-mail) történő továbbítása.

Fontos kiemelni, hogy mindhárom esetben annak kell bizonyítania az átvétel tényét, aki a felmondást átadja.

Nézzük a módszerek előnyeit és hátrányait részletesebben:

Személyes átadás

Ez a leggyakoribb, és legelfogadottabb közlési mód.
Jogilag egyértelmű, hiszen mindkét fél jelen van, ezért a legtöbb esetben sikeresen zajlik a felmondás.  Néhány esetben azonban az is előfordulhat, hogy a fogadó fél megtagadja az átvételt. Az esetleges viták elkerülése végett célszerű a címzettel a felmondás egy példányát átvetetni. A felmondás átadása, közlése akkor is érvényes, ha a címzett az átvételt megtagadja.

Felmondás postai úton történő megküldése

Szintén gyakori közlési mód a felmondások postai úton történő továbbítása. A hatályos jogszabályok értelmében a postai úton kézbesített felmondást tértivevényes szelvénnyel célszerű megküldeni. A tértivevényes szelvényen látható a feladás ideje, a küldemény átvételének időpontja.

Abban az esetben, ha a címzett megtagadja a küldemény átvételét, vagy elköltözött a rendelkezésünkre álló címről,  akkor kétszeri kézbesítési kísérlet után a felmondást közöltnek lehet tekinteni.

Felmondás elektronikus úton történő továbbítása

Új és talán kevésbé ismert közlési módja a felmondásnak az elektronikus úton történő továbbítás. Értjük ezalatt a felmondások e-mailben, -hihetetlen esetben - SMS-ben, vagy akár közösségi oldalakon történő közlését. Furcsa, de mégis előfordult már a gyakorlatunkban. Ebben az esetben fontos kérdés lehet, vajon mikor számít közöltnek a felmondás a már említett felületeken.
Hogy szól a törvény?  Közöltnek kell tekinteni az elektronikusan továbbított felmondást, ha az a címzett részére hozzáférhetővé válik. Írásbelinek kell tekinteni a felmondást, ha annak közlése a felmondásban foglalt információ változatlan visszaidézésére, valamint a nyilatkozattevő személyének és a felmondás megtétele időpontjának azonosítására alkalmas elektronikus dokumentumban történik.

Egy e-mail elméletileg megfelel a fenti követelményeknek, hiszen a küldemény a címzett részére hozzáférhetővé válik, és az írásbeliség szabálya is teljesül. Azonban ne feledjük, hogy a munkáltatónak, mint a felmondás átadójának kell bizonyítani, hogy a felmondást átvették, ami költséges és időigényes feladat lehet (bírói gyakorlat még nincs erre az esetre).

Megjelent: 2015. február 4. | Témakör: Üzlet

Szerző
Fazekas Edina
Partner, bérszámfejtési szolgáltatások
[email protected]