ABT blog

A

Van-e e-NAV? – avagy adóhatósági digitalizáció oda-vissza

Év elejétől kezdődően az adóhatóság is elindult e-irányba. Az elektronikus bevallás és nyomtatványbeküldés nem újdonság, azonban mi a helyzet egyéb adóügyekben? Blogbejegyzésünkben az elektronikus ügyintézés jelenlegi módozatait tekintjük át.

Az adózók nagy része már egy ideje joggal várja, hogy az elektronikus ügyintézés minél inkább begyűrűzzön az adóügyekbe is. Év elejétől kezdődően kisebb-nagyobb bukkanókkal ugyan, de az adóhatóság is elindult e-irányba. Az elektronikus bevallás és nyomtatványbeküldés nem újdonság, azonban mi a helyzet egyéb adóügyekben? Blogbejegyzésünkben az elektronikus ügyintézés jelenlegi módozatait tekintjük át.

E-papír

Az E-papír szolgáltatás az adóhatóság kommunikációja szerint minden olyan ügyben használható, amelyhez nem áll rendelkezésre dedikált ABEV nyomtatvány. Így E-papíron fogalmazhatjuk már meg például jogorvoslati, adómegállapítási kérelmeinket, adószámlával kapcsolatos kérdéseinket, illetve tehetünk nyilatkozatot. Az E-papír szolgáltatásban elküldött üzenetekhez csatolhatók a népszerűbb fájlformátumok. Ezeket elektronikus aláírással kell ellátni, amely kétséget kizáróan azonosítja a küldőt. A hitelesítésre alkalmas a NISZ (Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.) által üzemeltetett ún. AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) szolgáltatás. Az azonosításhoz ügyfélkapus regisztrációval vagy e-személyi igazolvánnyal kell rendelkezni.
A szolgáltatás nem csak adóügyekben, hanem közigazgatási eljárásokban, bűnügyekben, vagy egyéb hatósági ügyek esetén is alkalmazható, azonban adóhatósági ellenőrzési ügyekben alapvetően nem használandó.

ELLUGY

Az ELLUGY – becsületes nevén „Adatlap elektronikus ügyintézéshez ellenőrzési eljárás során” – az adóhatósági ellenőrzések kétoldalú kommunikációját támogató nyomtatvány, mely mindössze két rövid oldalt tartalmaz. A főoldalon az ellenőrzés ügyszámot és adózói adatokat kell megadni, míg a másik lapon szabadszövegezésű rész szolgál az írásbeli kommunikációra. A nyomtatványhoz a népszerűbb fájlformátumokból álló melléklet csatolható, melynek mérete nem haladhatja meg az 50 Mbyte-ot.
A tapasztalatok alapján az adóhatóság kérheti a csatolmányok elektronikus aláírással történő hitelesítését. A kétszeres hitelesítés gyakran indokolatlan, hiszen a legtöbb esetben a csatolmányt ugyanaz a személy hitelesíti és küldi be. Az ELLUGY nyomtatványhoz azonban csak egy dokumentum csatolható, így több fájl esetén tömörítésre, archívumként csatolásra van szükség (.zip). A nyomtatványt ügyfélkapus regisztrációval, illetve elektronikus meghatalmazás birtokában (EGYKE) tudjuk beküldeni.

Ügyfélkapus kommunikáció

Habár az ügyfélkapu (jelenlegi nevén KÜNY tárhely) működése is változott a közelmúltban, szintén nem újdonság, hogy az adóhatóság az adózó képviselőjének ügyfélkapus tárhelyére üzeneteket küld. Ezentúl elektronikus ügyintézésre kötelezett, vagy ezt választó adózó esetében minden adóhatósági irat, így a hiánypótlásra, nyilatkozattételre történő felhívás, határozat is ide fog megérkezni. Ezek a dokumentumok innen visszakereshetők, elektronikus aláírással hitelesíttettek.

Az elektronikus ügyintézés választható mindazon személyek számára, akik nem elektronikus ügyintézésre kötelezettek (pl. magánszemélyek, mezőgazdasági őstermelők). Elektronikus ügyintézésre kötelezett minden adózó, akinek havi adó- és járulékbevallást, összesítő nyilatkozatot, összesítő jelentést kell benyújtania.

Összességében a NAV 2.0-ás rendszerfrissítése jó irány, hiszen egyre jobban kiaknázza az informatikában rejlő lehetőségeket. Az e-adózás néhány területen biztosan finomhangolásra lesz még szükség, de a szolgáltatások bővülése mindenképpen kedvező az adózók és tanácsadók számára egyaránt.

Megjelent: 2018. április 16. | Témakör: Adózás

Szerző
Takó Dániel
Menedzser, adóadminisztrációs szolgáltatások
[email protected]