Az adózók nagy része már egy ideje joggal várja, hogy az elektronikus ügyintézés minél inkább begyűrűzzön az adóügyekbe is. Év elejétől kezdődően kisebb-nagyobb bukkanókkal ugyan, de az adóhatóság is elindult e-irányba. Az elektronikus bevallás és nyomtatványbeküldés nem újdonság, azonban mi a helyzet egyéb adóügyekben? Blogbejegyzésünkben az elektronikus ügyintézés jelenlegi módozatait tekintjük át.
E-papír
Az E-papír szolgáltatás az adóhatóság kommunikációja szerint minden olyan ügyben használható, amelyhez nem áll rendelkezésre dedikált ABEV nyomtatvány. Így E-papíron fogalmazhatjuk már meg például jogorvoslati, adómegállapítási kérelmeinket, adószámlával kapcsolatos kérdéseinket, illetve tehetünk nyilatkozatot. Az E-papír szolgáltatásban elküldött üzenetekhez csatolhatók a népszerűbb fájlformátumok. Ezeket elektronikus aláírással kell ellátni, amely kétséget kizáróan azonosítja a küldőt. A hitelesítésre alkalmas a NISZ (Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.) által üzemeltetett ún. AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) szolgáltatás. Az azonosításhoz ügyfélkapus regisztrációval vagy e-személyi igazolvánnyal kell rendelkezni.
A szolgáltatás nem csak adóügyekben, hanem közigazgatási eljárásokban, bűnügyekben, vagy egyéb hatósági ügyek esetén is alkalmazható, azonban adóhatósági ellenőrzési ügyekben alapvetően nem használandó.
ELLUGY
Az ELLUGY – becsületes nevén „Adatlap elektronikus ügyintézéshez ellenőrzési eljárás során” – az adóhatósági ellenőrzések kétoldalú kommunikációját támogató nyomtatvány, mely mindössze két rövid oldalt tartalmaz. A főoldalon az ellenőrzés ügyszámot és adózói adatokat kell megadni, míg a másik lapon szabadszövegezésű rész szolgál az írásbeli kommunikációra. A nyomtatványhoz a népszerűbb fájlformátumokból álló melléklet csatolható, melynek mérete nem haladhatja meg az 50 Mbyte-ot.
A tapasztalatok alapján az adóhatóság kérheti a csatolmányok elektronikus aláírással történő hitelesítését. A kétszeres hitelesítés gyakran indokolatlan, hiszen a legtöbb esetben a csatolmányt ugyanaz a személy hitelesíti és küldi be. Az ELLUGY nyomtatványhoz azonban csak egy dokumentum csatolható, így több fájl esetén tömörítésre, archívumként csatolásra van szükség (.zip). A nyomtatványt ügyfélkapus regisztrációval, illetve elektronikus meghatalmazás birtokában (EGYKE) tudjuk beküldeni.
Ügyfélkapus kommunikáció
Habár az ügyfélkapu (jelenlegi nevén KÜNY tárhely) működése is változott a közelmúltban, szintén nem újdonság, hogy az adóhatóság az adózó képviselőjének ügyfélkapus tárhelyére üzeneteket küld. Ezentúl elektronikus ügyintézésre kötelezett, vagy ezt választó adózó esetében minden adóhatósági irat, így a hiánypótlásra, nyilatkozattételre történő felhívás, határozat is ide fog megérkezni. Ezek a dokumentumok innen visszakereshetők, elektronikus aláírással hitelesíttettek.
Az elektronikus ügyintézés választható mindazon személyek számára, akik nem elektronikus ügyintézésre kötelezettek (pl. magánszemélyek, mezőgazdasági őstermelők). Elektronikus ügyintézésre kötelezett minden adózó, akinek havi adó- és járulékbevallást, összesítő nyilatkozatot, összesítő jelentést kell benyújtania.
Összességében a NAV 2.0-ás rendszerfrissítése jó irány, hiszen egyre jobban kiaknázza az informatikában rejlő lehetőségeket. Az e-adózás néhány területen biztosan finomhangolásra lesz még szükség, de a szolgáltatások bővülése mindenképpen kedvező az adózók és tanácsadók számára egyaránt.